Vi var i det gamle teater
31.10.19
Midt i den smukkeste del af København ligger Hofteatret – eller Teatermuseet. En del af Christiansborg med Folketingspolitikere på den anden side af de tynde vægge – og her et prægtigt lille teater, som kong Christian 7.´s livlæge Struense og Kong Frederik 7 samt grevinde Danner var gæster i længe før vi ankom til teatret. Atmosfæren er bevaret. Et lille skønt teater, hvor der kun må være 200 tilskuere i salen, hvis brandvæsenets retningslinjer skal overholdes. Vi havde en rigtig dygtig guide i Lisa Moth, der kunne fortælle de mange historier, som er knyttet til teatret. Et virkelig betagende sted, hvor en ret så stor scene i dybden i al fald kan være ramme om spøjse forestillinger og ved teatrets start, var det komedierne, som var kærkomne. Kongerne ønskede at have deres eget teater, således at de kunne hente kunstnere fra udlandet for at underholde dem og nogle få adelige, der nådigst fik lov til at lytte og se med. Operakompagnier blev importeret fra Italien, og der var rigtig gang i underholdningen for de kongelige, som sad i deres egen loge. Det lille skønne teater er en oplevelse – med de mange kostumer og plancheudstillinger, som fortæller om en svunden og vidunderlig tid. At der er trange forhold, kan nemt illustreres med, at der kun er et eneste toilet i hele teatret, som gerne laver et specielt arrangement i de flotte omgivelser. Kammermusik, guitarfestival, solister og grupper kan leje salen, hvis man kan nøjes at have 200 tilskuere til oplevelsen. Anders Lund Madsen har sendt tv-underholdning fra denne sal, og Oh Land har sunget her. Og hvordan man så finder Hofteatret – det er faktisk i en del af Christiansborg med udsigt over Christiansborg Ridebane – og snart lukker teatret grundet renovering. Elektriske installationer skal udskiftes til mere moderne teknik, og godt nok er det mange år siden, at teatrets scene og skuespillere blev belyst med tællelys, og senere blev det dog med elektricitet. Men nu skal der altså moderniseres – og teatret lukker for besøgende i slutningen af næste år.
Med Frode i pionertiden
24.10.19
Vi fik en alvorlig eftermiddag med Frode Højer Petersen, der var en af drengene i Mogens Vemmers fantastiske B&U-afdeling. Vi fik hans historie i DR fra hans egen mund, at det var ikke kedeligt, men alvorligt nok. De emner, som Frode tog op i filmprojekter, var ganske alvorlige. Fortællingen om, at bogen ”Ørkenen Brænder” blev lagt i hans dueslag i B&U af Else Schmidt fra Radiohusets bibliotek, fik vi indsigt i. Det var om journalisten Knud Holmboe, der blev til et filmprojekt fra Frodes side. Vi fik hans eksempler på forfulgte folkeslag/befolkningsgrupper i Rio, hvor gadebørn blev indfanget og myrdet for at få ro i byen. Og fra ”Khomeinis Drenge” om herboende iranske flygtninges beretninger om hverdagslivet i Iran med gruopvækkende scene produceret i filmen optaget i Frihavnen og på Lyngby Fort. Fotografen Henrik Krüger og Frode var ankermænd på produktionen, der i øvrigt stadig kan ses i Bonanza i dit eget moderne tv. Foredragsholderen oprullede mange frygtelige scener for os, og efterlod et dybt indtryk med de gamle filmstumper, som blev afspillet i Klærkesalen. Den lidt mere muntre side var dog Bodil Udsen-fortællingen fra Frode om ”Min Farmors Hus”, som pludselig landede i Frode Petersens kurv. Han blev instruktør på filmen, der opnåede en Bodil til fru Udsen, som var meget imod at blive instrueret af Frode. Vi havde besøg af en ægte pioner fra det DR, som Mogens Vemmer præsterede at holde kørende i rigtig mange gode år hos vores gamle arbejdsgiver.
Tekst og foto: ørs-
SKAT – hvorfor går det så galt? Er det kun i SKAT, den er gal?
10.10.19
Vores foredragsholder Anders Lützhøft (AL) oplyste indledningsvis, at han er cand. jur. fra 1951. Han har 40 års erfaring fra ledende stillinger i Københavns skattevæsen og SKAT, og er efter sin pensionering stadig ekstern lektor i skatteret på CBS, ligesom han holder foredrag om skattefaglige emner.
AL redegjorde for SKATs arbejdsmetode, hvor det såkaldte ”Skattegab” er det væsentligste målingsredskab ved kontrollen af selvangivelser og regnskaber mv. Skattegabet er forskellen mellem, hvad der faktisk er betalt i skatter og afgifter og hvad der efter nogle økonomiske modeller burde være betalt i skat. En metode, som Rigsrevisionen har kritiseret.
AL gennemgik herefter de mange skandaler, som SKAT har været igennem. Bla. gennemgik han Helle Thornings skattesag, oplysninger om danske i skattely, forkerte ejendomsvurderinger, de store skatterestancer på 118 mia. kr. grundet det skrottede it-system EFI, skandalen med de 12 milliarder i tabt udbytteskat, svindlen med negativ moms samt SKATs rods i regnskaberne.
AL forklarede, hvordan der fra politikernes og ledende embedsmænds side er grebet ind over for skandalerne. AL omtalte bl.a. den siddende skattekommission, som efter kyndige personers mening er ”vanvittig”. AL omtalte endvidere den seneste omstrukturering, hvor SKAT er delt op i 7 nye styrelser, som har vanskeligt ved at samarbejde og i øvrigt ikke kan skaffe de fornødne kvalificerede medarbejdere.
AL gennemgik herefter årsagerne til, at SKAT nu er så nødlidende - herunder at gevinsterne ved bl.a. rationaliseringer og nye it-systemer høstes, før de antagne gevinster er konstateret. Endvidere det forfejlede ledelsessystem New Public Management, samt at fagligheden er reduceret til fordel for gold ledelse.
Al citerede skatteminister Morten Bødskov for at sige, at det vil tage ti år (indtil 2029) at genoprette skattevæsenet, som i dag koster lige så meget i drift, som det kostede i 2005 dvs. inden fusionen mellem de kommunale og statslige skatteforvaltninger. Det indebærer, at de i sin tid lovede gevinster ved rationalisering er pist væk – tilbage er skatterestancer på de nævnte 118 milliarder kroner og et dårligt fungerende skattevæsen.
AL bemærkede afslutningsvis, at den jo – på tilsvarende vis - også er gal mange andre steder i det offentlige. Den overordnede konklusion er, at demokratiet kan være i fare, hvis der ikke gribes ind.
AL sluttede af med at besvare spørgsmål fra salen.
En meget underholdende, men også dybt foruroligende eftermiddag i Klærkesalen
Ref. June Baunsgaard
33 gange grevinde
19.9.19
Dagens gæst var Per Wennick – en af DRs få meget dygtige dokumentarister. Pers tv-udsendelser har altid været en virkelig spændende oplevelse. Her sad manden selv og fortalte om flere af de nærgående portrætter af interessante personer, som han gennem et langt liv i DR har haft i hænderne foran et kamera. Selv bryder han sig ikke om at være på skærmen, så han er en af de få DR-personer, der kan bevæge sig rundt i landet uden at blive konfronteret med spørgsmål om sine udsendelser eller om licensens størrelse. Per lader sine interviewofre selv tale. Et par spørgsmål sniger sig af og til ind fra billedkanten, men ellers ser vi ham ikke. Hele 46 år er det blevet til med DR. Fra starten i B&U en af de yngste og her med fem år som freelance og så senere programmedarbejder i Undervisningsafdelingen, der førte til den berømte aidskampagne med det karakteristiske fløjt produceret i samarbejde med Nordisk Film og med Jens Jørn Spottag og Tammi Øst som skuespillere. Med stor ansvarsbevidsthed har Per Wennick med god grund følt sig privilegeret, og hans mange portrætter er blevet sendt igen og igen og igen. Hans mest kendte program er naturligvis ”Grevinden på tredje”, der faktisk har været sendt 33 gange på DRTV. Grevinden Erna Hamilton fortalte selv en fantastisk historie, og vi fik et par ekstra godbidder om oplevelserne og fortællingen fra fru Hamilton, der var i stand til at få opmærksomheden draget mod sig selv og et klart centrum i ethvert selskab. Det var såmænd Finn Rowolds mor, der kendte til Erna, og dermed gav et tip om denne excentriske dame fra Svanevænget på tredje sal. Der gik tre måneders samtaler, før kameraerne begyndte at snurre. Forberedelserne var langvarige – og resultatet da også altovervældende. Grundighed er kendemærket for udsendelserne og derudover Tillid, Etik og Identifikation. Vi fik smagsprøver fra udsendelserne om Lise Nørgaard, den katolske nonne, Æblehovedet og Kommandanten, fotografen Varvara, danseskolens søskendepar og flere andre godbidder fra et livs langt produktionsforløb. En spændende fortælling om, hvordan det hele blev til undervejs frem til den endelige udsendelse. En rigtig fin eftermiddag, hvor Klærkesalen var godt besat med opmærksomme tilhørere.
Tekst og foto: ørs-
Hvilken oplevelse!
5. september 2019
Vi havde besøg af Phillip Faber som siden 2013 har været chefdirigent for DR- pigekoret. Phillips foredrag startede med at vi alle - stående - skulle afsynge første vers af "I Danmark er jeg født".
Herigennem blev vi blev belært omkring vigtigheden af, at have en korrekt vejrtrækning og betydningen af pauser. Den pause, som forekommer i teksten på de sidste linier i sangen og betoningen af teksten, gav os " sangere" et levende indtryk af de teknikker, som er så vigtige for, at et kor rammer den rigtige stemning i musikken. Melodien er jo lavet i 3 forskellige udgaver, Schierbeck, Rung og Sebastian - og selv med samme tekst fås helt forskellige udtryk.
Phillip fortalte om den psykologiske og hermed den opdragelsesmæssige påvirkning, som han bibringer sit kor.
Der er 3 grundregler:
Nr.1 Det er musikken det drejer sig om.
Nr.2 Det er et fælles projekt
Nr.3 Din person er underordnet, det er ikke "dig" der er hovedperson.
Sådanne ting passer jo i alle livets forhold.
Philip fortalte om de positive resultater, der kommer ud af arbejdet i et kor:
Man ved præcis, hvad naboen laver og har øvet så meget, at man - selv i mørke - kan håndtere et korværk uden af se på dirigenten. (Og det kan man naturligvis ikke, når man synger i mørke..)
Phillip talte ikke meget om sig selv (et beskedent menneske), men så meget ved vi da:
Uddannet på det Kgl. Danske Musikkonservatorium som komponist i 2011 og derefter som dirigent fra den Kungliga Musikhögskolan, Stockholm i 2014. Der kan nævnes mange andre aspekter i Philips uddannelser og udviklinger. Ud over komponist og dirigentvirksomheden kan han opleves i DR i mange sammenhænge bl.a. i DR K´s klassiske Musikquiz.
Der kunne helt sikkert nævnes meget mere fra Phillips virke, men det hørte vi intet om.
Philip er et beskedent menneske
Tak for et vidunderligt foredrag.
Ref. June Baunsgaard