Bornholmer rejsen. SVT. Seniorklub & DR Seniorklub. 19. & 20. august. 2018..

Se billeder her

Hennings Bus skulle køre præcis kl. 06.30 for at nå færgen fra Ystad til Rønne. Vi ventede lidt på en enkelt rejsedeltager, da vi havde ventet næsten 10 min. og vi havde forsøgt at ringe til vores rejsefælle, besluttede vi at køre for at nå færgen og mødes med vores svenske seniorklub.  Vores rejsefælle så bagenden af Hennings bus, men for sent. Vi fik telefon kontakt, og bad vores rejsefælle om at tage en taxa til Bornholmer bussen som kørte fra hovedbanegården, og vi kunne så mødes ved færgen. Vi blev genforenet på færgen samt mødte vores svenske kolleger ved færgehavnen.

I Bussen blev vi alle samlet til en morgenbitter. Nu var vores fælles rejse til Bornholm i fuld gang. Lise og Henning sørge for at vi fik set Hellig Peder og vi kørte gennem Finnedalen til Hammershus, her var vi nogen som spadserede gennem den nybyggede flotte bygning godt placeret i naturen tegnet af arkitekt Bjarne Engels rigtig flot! Vi gik op på Hammershus og nød udsigten og vi havde et flot vejr. Henning kørte os videre rundt på øen, og vi fandt et flot sted hvor vi fik en fantastisk frokost fra Hennings BUS.

Efter frokost kørte vi til Bornholms tekniske samling, det bør alle der kommer på Bornholm opleve, flot samling en gammel gård med lader og bygninger der var udstilling over alt en stor oplevelse, masser af kaffe kopper der hang ned fra lofterne, redigeringsudstyr tildelt af DR P4 Bornholm, landbrugsmaskiner gamle biler m.m. Alle var enige om at vi godt kunne have brugt hele dagen her.

Vi kørte videre til Ols Kirke, hvor Ole Kofoed som havde planlagt det meste af Bornholmer rejsen sammen med Hanne Hjorth, fortalte om sit barndomshjem som lå lige ved siden af kirken. Kirkeværgen viste os rundt i kirken. Vi så de flotte kalkmalerier nogen af os kravlede op i kirketårnet af den meget smalle trappe, og nød udsigten Vi fik en god rundvisning.

Henning kørte os vider gennem det smukke landskab på Nordbornholm ad små veje som formentlig aldrig havde set en turist bus før, og vi blev indkvarteret på Hotel Griffen i Rønne. Flotte værelser med skøn udsigt til havet vi Nød det. Kl. 19.30 fik vi en fantastisk middag på hotel griffen, med en rigtig god bornholmsk underholdning som Ole Kofoed havde skaffet, de sang på Bornholmsk noget af det var næsten ikke til at forstå, men vores svenske kolleger kunne godt forstå det meste på Bornholmsk, DER VAR RIGTIGT BORNHOMLSK!! - Hotellets direktion kom, og takkede Undertegnede for den flotte og gode Bornholmske underholdning som Ole havde skaffet og var i familie med. Efter en dejlig middag var der en dejlig godnat drink Gin og Tonic, eller hvad vi nu kunne tænke os, det sørgede Henning og Lise for ude ved Bussen.

________________________________ 0000______________________________________________

Dag 2:

Efter en dejlig morgenmad, og set nogen af gæsterne nyde den udendørs SPA, og nogen fra DR Seniorklub nød en morgen dukkert. Kørte vi til Gudhjem og kl. 10.00 sang vi morgensang og vinkede farvel til båden der sejlede til Christiansø en skøn oplevelse med mange turister og Svenske og Danske seniorer.  Gudhjem er en flot By! Vi kørte videre ad den smukke kystvej, Hanne Hjorth fortalte om sin barndom på Bornholm og viste os hvor hun havde opholdt sig som barn. Og nu lejede sommerhus flere gange om året.

Vi kørte videre til Svaneke ad den smukke strandvej, med flot udsigt, her gik vi rundt i byen og var inde og besøge bryggeriet og nød en god Svaneke pils i gårdhaven.  Der blev indkøbt røget sild fra røgeriet der stadig ryger på gammeldags maner. Vi kørte til Listed hvor vi spiste en herlig frokost igen fra Hennings Bus.

Henrik V. Pedersen kendte en kunstner familie Inge og Poul Lindegaard, de har også hus i Bagsværd, vi havde lavet en aftale om at vi kom ind og så deres hjem og galleri, samt blev bænket i haven med vin og kage, fantastisk velkomst og beværtning.  Flere af os købte kunst af familien Lindegaard.

Vi kørte videre gennem det smukke landskab ind til Rønne, hvor Ole Kofoed med mikrofon gik rundt og fortalte om de gamle gader, og bygninger ind til vi nåede torvet. Her kunne vi finde en restaurant og spise aftensmad, inden vi skulle nå færgen igen kl. 20.30

Tak til Hanne Hjorth og Ole Kofoed, for en god tur på Bornholm sammen med vores svenske kolleger.

Se de mange fotoer fra turen taget af Parly og Henriette Holst. Samt kolleger fra den svenske seniorklub.

Det er aftalt at vi kommer på besøg hos svenskerne til august 2019. hvor de vil vise os SVT. Og området omkring Malmø. En endags tur.