23.1.2014
Tidl. orlogskaptajn på ”Dannebrog” Harald Joensen, som havde overkommandoen på det kongelige skib i rigtig mange år, kunne fortælle om de brave dage i høj søgang med de kongelige om bord. Det var alt andet end en loppetjans, når der er sommertogt. Siden 1932 har skibet om sommeren sejlet med de kongelige med danske havne som mål de fleste gange. Med godt 13 knob eller ca. 25 km i timen bevæger det sig i vandet, og der sejles oftest om natten. Kl. 8 morgen anløber man den danske havn – så gøres der klar til landgang og modtagelse på kajen kl. 10. Efter et langt dagsprogram med receptioner og besøg i landsdelen eller på øen sluttende med en reception på skibet kl. 19.00 – går det igen til søs kl. 22 til næste havn. Alt foregår i meget ordentlige rammer og efter de traditioner, som er blevet bygget op gennem de 80 år skibet har været tjenstgørende. Bortset fra nymodens GPS for at stedfæste Dannebrogs position, så er alt meget traditionsbundet. Man laver ikke sådan om, men køkkenet er dog blevet moderniseret. Møblementet er fra 1932 – og flere ting er endda fra det tidligere kongeskib. Flyglet fra Hornung & Møller, som Kong Frederik IX benyttede, er eneste møbel, der ikke kommer i land om vinteren. Og når foråret kommer skal det stemmes igen, så Prinsen kan spille på det, når han er om bord. Vi fik en film at se om livet på Dannebrog og det stolte kongeskib havde Dronningen om bord – men ofte snyder hun lidt og lader sig fragte pr. fly til Grønland og Færøerne, mens skibet sejler i forvejen, så hun kan støde til ved kajen uden at sejle over Atlanten. Orlogskaptajn Joensen havde mange små historier om livet om bord med den kongelige familie.
ørs-