Busrejse28. juli – 4. august

skt petersborg 2007

Skt. Petersborg er én af de smukkeste byer i Europa med et indbyggerantal på ca. 5.1mill.
Den er grundlagt i 1703 på Nevaflodens nordbred, men da byen voksede, flyttede centrum syd for floden. I dag er byen spredt over mere end 40 øer. En meget interessant og spændende by, der har oplevet tre navneskift, tre revolutioner og 900 dages belejring – og det selvom den kun er ca. 300 år gammel. Seniorklubben havde en pragtfuld tur i dejligt vejr og med den vanlige chauffør, Henning, som serverede dejlige frokoster hver dag.

Lørdag den 28. juli.
var en lang køredag, hvor vi endte med at spise buffet på båden fra Stockholm til Åbo.
Vi nåede også at gå en lille tur i Gamla Stan, se vagtskiftet ved Stockholm Slot, og se på livet i havnen i Stockholm, som havde besøg af en masse store sejlskibe

Søndag den 29. juli.
Ankomst til Åbo og kørsel videre mod den russiske grænse, hvor det tog lang tid (ca. 2 ½ time) at komme ud af Finland og ind i Rusland. Vi nåede vores hotel ”Moskva” efter at restauranten var lukket og vi spiste så på en restaurant ”Tjajkovskij”, hvor vi også skulle spise senere på ugen.

Mandag den 30. juli.
var der byrundtur i Skt. Petersborg, hvor vi så den spændende Blodskirke, som er bygget på det sted, hvor Alexander 2. i 1881 blev dødeligt såret (derfor navnet). Vi gjorde ophold ved Strelka, hvor de 2 Rostrumsøjler står, dernæst kørte vi til den engelske kajgade, hvor vi besøgte en souvenirbutik og efter at have set en masse spændende bygninger på busturen og besøgt Skt. Nikolaj Katedralen bygget i 1753-62, sluttede vi af ved det enorme Smolnyj-kloster og Smolnyj katedralen. Om eftermiddagen tog vi en tur med metroen sammen med vores guide, Tanja, som talte perfekt dansk og viste os 3-4 spændende metrostationer.  Om aftenen sejlede vi på Neva-floden med en turbåd, hvor russiske dansere dansede folklore og serverede champagne og vodka for os.

opstandelseskirken

Opstandelseskirken (Blodskirken)

Tirsdag den 31. juli.
kørte vi til Petrodvorets – eller Peterhof, 29 km fra Skt. Petersborg. Peterhof er bygget af Peter den Store i 1714-21 med Versailles som forbillede. Vi gik tur i den imponerende park med 142 springvand, 64 fontæner og 37 forgyldte figurer. Vi så også et af de små palæer, der ligger helt ud til vandet, der hvor kejserinde Dagmar blev bragt i land, da hun sidste år blev begravet i Peter-Poul katedralen i Skt. Petersborg. Om aftenen så de, der havde meldt sig, ”Svanesøen” på Aleksandrinskij Teatret.

peterhof

Peterhof

Onsdag den 1. august.
Udflugt til Eremitagen, der består af 3 paladser og et teater, hvor vi besøgte Vinterpaladset.
Eremitagen ligger på Palads-pladsen og er et enormt stort museum med kunstværker af de kendteste malere, møntsamlinger og udstillinger af rustninger og våben og meget mere i utrolig smukke sale. Man kunne bruge flere dage, hvis man skulle nå blot at se halvdelen. Vores guide førte os rundt og fortalte om slottet, dets historie og dets indhold. Alt i alt kan man se omkring 3 millioner kunstværker fordelt i 1000 rum og 19 km gange.  Vi indtog vores frokost på pladsen foran Vinterpaladset. Om aftenen var der Folklore show i Nikolajpaladset.

Torsdag den 2. august.
var vi på Peter-Paul Fæstningen, der er anlagt på en lille ø i Nevafloden. Her så vi Peter-Paul Katedralen, hvor bl.a. Romanov slægten er stedt til hvile, og hvor kejserinde Dagmar blev begravet sidste år. Vi gik en tur på fæstningen og oplevede et kæmpe kanonskud fra Narysjkinbastionen, som affyres daglig kl. 12,00. Øen er også et eftertragtet sted for russerne, der om sommeren bader fra strandene. Vi spiste frokost ved kajen udfor krydseren Aurora, som nu er et museum. Den havde deltaget i den russisk-japanske krig 1904-05 og i 1.verdenskrig. Vi besøgte krydseren, som nu er museum. Derefter så vi Isaak-katedralen, der blev bygget 1818-1858 – et fantastisk bygningsværk.

dronning dagmars kiste

Dronning Dagmars Kiste

Fredag den 3. august.
kørte vi allerede kl. 05,30 fra hotellet. Vi skulle gerne nå Helsingfors, og da Henning vidste, vi ville få et langt ophold ved grænsen til Finland, var vi nød til at starte så tidligt. Vi nåede Helsingfors ca. 12,30, fik en byrundtur i bussen og endte ved Tempelkirken, som vi besøgte. En meget spændende kirke, som er sprængt ind i klippen. Efter frokost kunne vi nå at besøge Salgshallerne og det store marked på havnen, indtil vi kl. l6,30 skulle gå ombord på båden for at sejle til Stockholm.

Lørdag den 4. august.
Desværre var solen ikke med os ved indsejlingen til Stockholm, men en smuk sejltur ind gennem den svenske skærgård var det nu alligevel. Vi nåede København ved l9,30.-tiden.