Onsdag 1. december 2021

Vi startede tidligt med opsamling ved RH kl. 06.45 og i Lyngby kl. 07.15. Det var en mørk og kølig morgen og ja - alle mand havde været tidligt oppe. Men hvad gør det, når vi var 27 glade medlemmer, som skulle på en dejlig juletur. Desværre med et enkelt afbud pga sygdom.

Lise og Henning modtog os som altid med store smil og bussen fyldt op med fornødenheder, så vi var dækket godt ind til hele turen.

Henrik og Pia havde sørget for dejlig morgenmad - rundstykker, smør og ost og dertil Lise og Hennings dejlige kaffe. Formand Henrik bød på foreningens vegne velkommen til turen og lovede en morgenbitter (hver morgen) på klubbens regning - og traditionen tro blev den serveret af Karin Østergaard, som har en ret sikker hånd. Nu var turen skudt godt i gang.

Undertegnede havde også skrevet en lille sang til turen.

Vi kørte til Rødby, hvorfra vi sejlede til Puttgarden. Der var heldigvis lige tid nok ombord til lidt lækkert indkøb i parfumeriet, inden vi igen sad i bussen.

Nu gik turen til Lübeck og turens første julemarked.

Der var flere  markeder at kigge på og der blev shoppet, indtaget forskellige former for tyske pølser (Henrik og Pias servering var ikke lige set før!) og der blev oset i det store Marzipanhaus Lübeck. Efter nogle timer i kedeligt vejr læs: blæst og regn - mødtes vi igen ved bussen til en dejlig varm Irish Coffee og nu afsted mod Hamborg - turens næste stop.

I Hamborg skulle vi  bo på et dejligt hotel ca. en lille kilometer fra gågaden og diverse julemarkeder.

Først afslapning på værelserne indtil det var tid til kørsel mod aftenens spisested i Reeperbahn selvfølgelig i Herbertstrasse. Vi så hverken letlevende damer, små knejper eller lommetyve, men Hubert kunne da lige fortælle lidt om hvad der tidligere skete i dette kvarter.  Vi fik en dejlig 3 retters menu på en hyggelig bierstube. Vi hyggede, vi snakkede og vi fik trukket turens første kalendergave, som blev vundet af Karin Østergaard. Det blev ikke nogen lang aften, da trætheden var ved at melde sig over hele linien. Både før og efter maden, var der lidt tid til sightseeing fra bussen. Mega meget trafik i Hamborg, men Henning kan altså køre rundt med den bus, som var det en lille fiat - bare imponerende.

Torsdag 2. december 2021

Næste morgen - efter morgenmaden forstås - skulle vi så sejle en tur i Hamborg havn. Av for den da, hvor var det spændende. Vores skønne guide - som talte dansk, havde tidligere boet og arbejdet nogle år i Danmark. Han kunne virkelig fortælle om containerskibe, havnebusser og ikke mindst om de forskellige kvarterer vi passerede på den mere end 2 timer lange tur. Historie og kultur var han også velbevandret i. Han fik kaptajnen til at sejle ind under  stævnen på et næsten 400 m langt containerskib helt utroligt.

Vejret viste sig fra sin allerbedste side nemlig strålende sol og helt blå himmel. Det føltes næsten som sommer, selv om det var december måned. På et tidspunkt måtte kaptajnen køre taget til side så vi kunne få luft, så varmt blev der.

Billederne og den lille video giver et godt indtryk af den skønne og mega store havn.

Efter sejlturen var der mulighed for at gå en tur i tunnelen under Elben - meget spændende. Der er pt en større ombygning i gang, men tænk at gå der under vandet i en ret smukt udsmykket tunnel!

Ind i bussen og videre til Hamborgs bymidte og flere julemarkeder. Julemarkederne var ikke så interessante i år, hvilket sikkert skyldes de manglende boder med spiselige lækkerier og ikke mindst Glühwein og andre varme drikke. Helt manglede de vist ikke, vi var måske bare nogle, der var uheldige og ikke nåede at smage på herlighederne. Ak ja mundbind og ingen Glühwein, sådan kan det gå i disse Corona tider.

Altid imødekommende og serviceminded Henning hentede os på julemarkedet, så vi ikke skulle gå den ‘’lange’’ tur på ca. 1 km hjem til hotellet.

Senere kørte vi igen til Reeperbahn området for at spise aftensmad - og hold nu op for et overdådigt måltid. Kød i lange baner - tror der ligger billeder herfra i hvert fald blev der taget mange af dette overflødighedshorn. Vi følte os som de rene vikinger.

Aftenen sluttede med lidt aftenhygge i bussen med en Gin & Tonic til at gå i seng på.

Fredag 3. december 2021

Fredag morgen - efter morgenmaden . var der så afgang mod Neumünster, hvor vi  skulle besøge et kæmpe outlet. Her daskede vi rundt, shoppede lidt og nød en god frokost - nogle på en fiskerestaurant, nogle på pizzaria og andre nappede bare en hurtig sandwich.

Vejret var nu begyndt at blive markant dårligere masser af slud og regn. Vi kørte mod grænsen og Fleggaard, hvor der blev indkøbt mængder af gode ting til julen. Henrik og jeg fik også mulighed for at fylde klubbens lager op, så både julearrangementet og nytårsfesten bare kan komme an.

Aftensmaden blev nydt i bussen pga det dårlige vejr. Pølsegryden kogte lystigt foran i bussen mellem Lise og Henning og senere gik det slag i slag pølser, ketchup, kartoffelsalat og brød op på en tallerken, som så blev sendt ned gennem bussen med en stafet. Også en måde at samarbejde på - rigtig campinghygge i tørvejr.

Vi nåede Lyngby og senere Radiohuset godt ud på aftenen.

Deltagere: Henrik og Pia Pedersen, Karin og Ole Østergaard, Henriette Holst og Parly Løfvall Jensen, Karen og Gert Jensen, Grete og Sanne Høck, Tommy og Anni Sørensen, Flemming Petersen, Hubert Olsen, Jørgen Duus, Rigmor Westphal, Eline Hagedorn, Birte Fogh, Birgit Lang, Dorte Nielsen, Birgit Hebel, Bente Højmann, Britta Kastbjerg, Jytte og Ole Brage, Anette Andersen, Vibeke Reenberg.

TAK TIL LISE OG HENNING OG TAK TIL ALLE DELTAGERE FOR EN SUPER HYGGELIG TUR MED GODT KAMMERATSKAB OG HØJT HUMØR.