På trods af vind og vejr  fik vi en juletur med gode oplevelser i den lille idylliske by. Hennings velforsynede bus var en del af oplevelserne, men også de gode middage på hotel Burg Klause var i særklasse.

Mandag morgen stod mange frysende seniorer og ventede på bussen i  Lyngby.  Efter  snestormen, der havde været om søndagen, var det ret spændende, om vi overhovedet kom af sted,  men – naturligvis – Hennings bus kan altid køre, og efterhånden som vi kom længere syd på, mindskedes sneen og temperaturen steg en smule.
Se billeder fra turen her

Vi ankom til Burg ved 14-tiden, og værten på hotellet bød os velkommen med en Glühwein (den tyske form for gløgg).  Herefter mødte vi  vores  søde danske guide, der på en rundtur  fortalte os om den ø, vi mange gange bare kører over for at komme sydpå, men som har et liv som alle andre øer. Virkelig interessant. Desværre havde tågen taget overhånd, så det var meget begrænset, hvad vi kunne se på denne rundtur.  Indkvartering på to hoteller og i en lejlighed gik – som det plejer med lidt udfordringer – men til sidst var alle tilfredse. Der var indlagt tid, så vi selv kunne spadsere og opleve byen og nyde alle julelysene i den lille hyggelige by.  Vi mødtes kl. 19,00 til en dejlig middag på hotel Burg Klause, et dejligt – gammeldags – nostalgisk hotel.

Tirsdag – med lidt klar himmel – kørte vi til Kiel, hvor vi så julemarked, og udendørs kunne vi beværte os med diverse tyske specialiteter og Glühwein. Det var ikke let at finde indendørs restauranter, men for nogle lykkedes det at finde en  rigtig gammeldags tysk bryggeribeværtning med dejlige retter. Aftenen var en festaften  med  4-retters menu, og værten bød os velkommen med en trompet fanfare, som han gentog senere på aftenen, ledsaget af de dansende seniorer. Det blev en fantastisk festlig aften i dejlige omgivelser.

Næste morgen gik det til det årlige indkøb hos de mange indkøbscentre, som det altid kan betale sig for os at besøge, når vi er på den anden side grænsen. Ikke langt derfra lå et ny åbnet akvarium, som viste os et orgie af fisk fra alverdens lande/have.  Det var fantastisk stort og flot med både små farvede fisk, stenfisk og store hajer. Efter dette besøg nød vi godt af  Hennings frokost,  som i dag bestod af dejlige varme pølser med brød og diverse drikkevarer, så alle de førstegangs rejsende, der var med på denne tur, kunne fornemme, hvor vidunderligt dette frokostbord er under varmere himmelstrøg.  Herefter gik  turen mod København – naturligvis med stop, så man kunne få  slukket sin tørst undervejs  – der mangler aldrig noget, når man kører med Henning – bestemt heller ikke humøret. En dejlig juletur – rigtig god jul til alle.