I alt 39 friske seniorer deltog i denne tur, hvor nogle startede fra det gamle Radiohus kl. 08.30 mandag d. 6. juni. I rimeligt godt vejr kørte man til Lyngby station hvor man mødte flere, der alle var mødt til tiden og endelig samledes de sidste 2 deltagere op ved afkørsel 39 Slagelse. Her var der lejlighed til at indtage kaffe, friske gode boller med ost og et lille glas medicin.

(Der er billeder fra turen her)

Videre over Storebæltsbroen og Fyn hvor vi i Vissenbjerg satte vores co-driver Bent af, inden vi fortsatte til Ribe, hvor frokosten skulle indtages et passende sted. Da vejret var blevet lidt skyet og blæsende, tog vi mod et tilbud om at indtage ”Hennings frokost” i Hviding Forsamlingshus, som drives af Bents (Schøn) kone Ida. Vi ryddede pænt op efter os, tog rørende afsked med Bent og Ida og fortsatte så til Husum, som vi kiggede lidt på inden vi afsluttede dagens rejse med at køre til Tönning og vores fremtidige base Strandhotel Fernsicht. Vi var de eneste gæster.

Middagen var en buffet med champignonsuppe og valg mellem kalvekød, svinekød eller fisk med diverse grøntsager (ikke bønnespirer) og jordbærgrød til dessert.

Aftenen sluttede med møde og hyggeligt samvær ved bussen.

grachtenfahrtTirsdag den 7. juni. Morgenbuffet’en indtoges kl.8, og vi samledes til morgenmønstring ved bussen kl. 9 for at køre til Friedrichstadt, en lille idyllisk ”hollandsk” by med kanaler og gavlvendte huse. Besøget indledtes med en kanalrundfart i det gode skib ”Dannebrog” guided af en godt dansktalende dame fra det danske mindretal. Turen varede en time, og bagefter havde vi 2 timer til at vandre rundt i den smukke by med skønne gamle huse og flotte velduftende opstammede roser i mange farver. Under sejlturen havde vi fået fortalt om seværdige ting, vi burde se under opholdet i byen så som den katolske kirke, huset med kanonkugler i gavlen, bronzeplader indlagt i fortovene som fortalte om forskellige jøders skæbne osv osv.

Da vi ikke var langt fra hotellet, besluttede vi at køre tilbage hertil og indtage frokosten tæt ved hotellet. Vi kørte så til Eidersperrwerk, som vi beundrede i let regn. Eidersperrwerk er et stort anlæg, der kan regulere den vandmængde, der strømmer mellem Eideren og Nordsøen, og som skal forhindre fremtidige oversvømmelses-katastrofer, som dem vi oplevede for ikke mange år siden.

Kl. 19.30 indtog vi vores sædvanlige buffet dinner og i dag kunne vi vælge mellem Boef Stroganoff og fisk med suppe før og dessert efter.

Vi undlod ikke vores sædvanlige aftensamling ved bussen.

Onsdag den 8. juni. I dag regnede det. Efter morgenmad og samling ved bussen kørte vi til Heide, hvor vi havde to timer i silende regn til vores disposition. Byen og husene var smukke, men i øsende regn er det lidt svært at nyde det. De fleste tilbragte nok en del tid på værtshuse eller i stormagasiner.

Fra Heide fortsatte vi til sluseanlæggene i Brunsbüttel, hvor vi i let regn indtog vores frokost. Senere fik vi et glas Champagne i rigtige glas. Champagnen var doneret at Birgit Lang og Carsten

Johnstad-Pedersen i anledning af, at dette var deres første rejse med seniorklubben.

Vi tog så en smuttur med færgen over Kielerkanalen og beså sluseanlæggene der, inden vi med indlagt kaffepause, returnerede til hotellet og den festlige sidste-aften middag.

Middagen var overdådig og sprængfyldt med egnsretter, flere end vi på nogen måde kunne overkomme at smage på. Mange af gæsterne optrådte med glimrende numre og aftenens hovedpræmie gik til Lilian Irlind for en vist nok lidt sentimental russisk sang om en ung pige, der var forelsket i to flotte fyre og havde lidt svært ved at bestemme sig. Præmien var en flot lommelærke i sølvlignende metal doneret af familien Vedel. Andre præmier blev også uddelt til andre optrædende og hotellets værtinde fik overrakt en ægte russisk ”Champagne” for fremragende kogekunst. En helt igennem vellykket aften der varede til henad midnat.

Torsdag den 9. juni. Efter morgenmad og udslæbning af bagage mødtes vi ved bussen for den sidste morgensamling på denne tur. Kl. 09.15 satte vi næsen mod Dannevirke, som vi skulle se kl. 10 under kyndig omvisning ved 2 dansktalende guider. Den ene af dem var den samme guide (Elke Svendsen), som havde vist os rundt sidste gang, vi var på disse kanter (den 7. september 2006) med Seniorklubben og Henning. Det var en spændende rundtur, hvor vi både så den gamle Valdemarsmur og den nyere ”Skanse 14”. På sidstnævnte fik vi taget et gruppebillede.

Efter besøget blev det besluttet at vi nok lige kunne nå at aflægge Flensburg by et kort besøg inden vi skulle indtage vor frokost. Besøget var på egen hånd og varede en times tid, og frokosten indtoges på parkeringspladsen ved Otto Duborgs grænsebutik, som vi også fik lejlighed til at besøge.

Lige da vi havde passeret Lillebæltsbroen hørte vi i trafikradioen at der var sket en ulykke ikke langt fra Middelfart så motorvejen mod Nyborg næsten var spærret med store forsinkelser til følge. Vi fik så drejet af i tide og kørte i stedet ad den gamle landevej, som bragte os

ubesværet frem til Storebæltsbroen og videre over Sjælland, først til Slagelse hvor vi satte Karin og Ole af, dernæst til Lyngby hvor mange steg af og endelig til Radiohuset, hvor endnu en vellykket Senior tur sluttede. Tak til ”alle der bar”, Henning for den dejlige rolige og sikre kørsel i en behagelig og ren bus, arrangørerne fra Seniorklubben for en veltilrettelagt og spændende tur (til rimelige penge) og alle deltagerne for deres (som regel) gode opførsel og behagelige selskab.