SOS Børnebyerne
SOS Børnebyerne giver verdens udsatte børn, en fair chance i livet.
Annelise Langhorn fra SOS gav os et indblik i det meget store og vigtige arbejde Børnebyerne udfører.
OS opererer i 133 lande og det sker med frivillige medarbejdere.
SOS mødrene er meget tæt på børnene og følger den gennem deres opvækst.
Børnene bliver hjulpet godt på vej med bolig, uddannelse og oplysning, således de bliver i stand til af få en god start på livet og kunne stå på egne ben.
SOS er verdens største private organisation og her har der altid været styr på tingene, uden skandaler og lignende som kendes fra andre store organisationer.
DR seniorklubben indsamlede 2.517 kr. til det meget vigtige formål. De 1.117 blev indsamlet iblandt de 6o fremmødte medlemmer og klubben rundede op til 2.517 kr.
Det var en spændende og meget oplysende dag i seniorklubben.
Du kan læse meget mere om SOS Børnebyernes arbejde på: www.sosbørnebyerne.dk
Bag Borgen og andet drama
1.04.2014
Dagens foredragsholder Camilla Hammerichs opvækst var med drama på alle måder. Hendes far skrev masser af drama til DRs Dramaafdeling, og en del af Matador-afsnit var også fra hans skrivemaskine. Netop Matador var Camillas roller i tv-sammenhæng, da hun var barn. Hun spillede blandt andre Regitze – og flere andre roller i serien. Hun blev uddannet producerassistent fra DR, og var med til at producere TAXA, men hoppede over til TV2, hvor hun kørte et godt parløb med Adam Price. Camilla var bagkvinde på TV2’s successerie Hotellet, som hun også medvirkede i. DR trak dog igen, og hun vendte tilbage til DR, da hun fik en kraftig anmodning om at komme inden for igen af Ingolf Gabold. Hun var med til at skabe anden sæson af Sommer – og så var tiden kommet til Borgen. Det var flere års arbejde med hendes tidligere makker Adam Price, der var mester for manuskript – og det lykkedes at få mediedirektør Lars Grarup til at nikke JA til at gå i gang med 445 optagedage på 45 forskellige locations. Det var ordene ”Er det muligt at bevare magten – og samtidig besvare sig selv”, som var den rigtige overskrift på seriens sjæl. Der var 158 roller og masser af castingdage fra at finde frem til de rette personer til de roller. Som producent på Borgen oplevede Camilla Hammerich, at serien kunne ekporteres til 70 lande, og i øvrigt hentede masser af priser hjem ved TV-festivaler verden over. Vi oplevede en ny dansk succeshistorie fra det DR, som vi alle kan være stolte af at have været en del af. Her sprudlende fortalt af en kvinde, hvis halvbror var DRs dramachef på et tidspunkt, og vi fik en kreativ sjæls oplevelser i et sprudlende miljø – så glimrende fortalt.
Tekst: ørs-
Foto: Per Tidgen
Hvor blev han af – prinsen?
19. 03.2014
Hvad blev der af Gadeprinsen ???? Det var overskriften til dagens foredrag. Men ved nærmere granskning fra vor foredragsholder Helge Christensens side – så viste det sig, at prinsen var en prinsesse. Emil Reesen, der var emnet, skrev musicalen – den gang kaldet en operette – Gadeprinsessen i 1948, hvor den blev opført på Nørrebros Teater. Her var det med store navne som Else Marie, Hans Kurt, Buster Larsen og Elga Olga og ikke mindst Poul Bundgaard. Et glorværdig persongalleri, som blev ledet af John Price. Ja, ham, der er far til de i DR-tv evigt mad- og kageproducerende brødre, som dag efter dag har såkaldte kendte navne på besøg for at lave med i et studie. Men tilbage til musikken med Helge Christensen, der kunne mange fine historier om komponisten, der faktisk var ansat som en af de første dirigenter på RSO. Han var dirigenten fra 1927 til 1936, hvor han gik sin vej og smækkede med døren. Bestyrelsesmedlem Hanne Hjorth havde givet Helge Christensen opdraget med Gadeprins(essen), og det lykkedes Helge at snige sig ind på emnet med listepoter, og han havde til dagens møde fået trykt nogle af Emil Reesens sange til os, så vi kunne synge med på ”Lille Lise” – let på tå, ”To Som Elsker Hinanden” og ”Nyhavn Nyhavn”. Emil Reesen var en meget anerkendt komponist til mange filmsange – og vi fik en glimrende indføring i det musikalske univers i København. Mere end 33 film havde Emil Reesen som komponist – og vi fik kun en flig af dette musikalske genis virke. Fint præsenteret, spillet og fortalt af Helge Christensen.
Tekst og foto: Ørs-
Iversen om Asmussen
13.03.14
Det var en veloplagt Henrik Iversen, som kunne fortælle om en af Danmarks største og længstlevende musikere, nemlig Svend Asmussen, der for en måned siden blev 98 år gammel. Vinteren tilbringer Svend sammen med sin nye livsledsager Ellen i Florida, og sommeren i Nordsjælland. Det lange karriere med skiftende musikere og sangere er ikke det DRs arkiver er tynget af. Der findes kun 3 rigtige programmer med Svend i arkivet. Et af programmerne har Henrik selv produceret, og vi fik vist klip fra dette program – og med masser af insider-historier om musikeren, der virkelig har sat aftryk i dansk musikliv. Asmussen var både i jazzen og i underholdningsverdenen en stilist og perfektionist på sit felt. Med violinen under hagen leverede han topkvalitet. Gennem årene har han været meget svær at arbejde sammen med, fordi han altid vil have det perfekte. Med SweDanes lagde han et internationalt niveau sammen med Alice Babs og Ulrik Neuman. Men han og Ulrik talte aldrig om hinanden og med hinanden, når de ikke var på scenen. Ej heller efter opløsningen af SweDanes, som Alice Babs var årsag til, da hun hellere ville være hjemme i Sverige end på turne med trioen. Det var noget af en teknisk udfordring for Henrik Iversen at få vist klip fra den medbragte DVD, men vi fik da uddrag af En Pølse Skal Serveres Med Føl’se fra filmen Ballade på Bullerborg med Svend og Ulrik. Den musikalske muse, Ellen, der er 20 år yngre end violinisten, har givet Svend livsmod og bevilger gerne 2 stk. North State og en gin & tonic daglig. På den musikalske front er Svend også blevet klar over, at han skal slappe en lille smule af fra de perfektionistiske. Guitaristen Jakob Fischer spiller ofte med Svend, og Svends krav om øvetid med nogle af de numre, som de har spillet gang på gang, skulle ifølge Fischer ikke være nødvendigt. Det har han fået overbevist Svend om – og dermed er livet blevet lettere for Svend, når han skal ud for at spille med Fischer. Vil man vide mere om Svend Asmussens karriere, så har Ellen skrevet to bøger om den fantastiske karriere.
Ørs-
En duft af nyheder uden stjerner
6.03.2013
Lars Vesterløkke, der for seks år siden satte sig i chefstolen på Ritzaus Bureau, var dagens gæst. Vi fik historien om tømreren, der fik lov til at lave et enkelt radioprogram på Fyn og blev så bidt af det, at han fortsatte sin karriere i det journalistiske fag. Mange af os har kendt ham som souschef på Københavns Radio, senere programdirektør og godt et år som fungerende generaldirektør, da Christian Nissen ikke længere var på posten. Vi fik historien om Ritzau, og det der kom før. Fra brevduerne, der bragte nyhederne frem, og op til 1866, hvor Ritzau blev startet. I dag er Ritzau det førende nyheds-grossist-bureau. Nyheder af alle slags udsendes døgnet rundt til alle, der har lyst til at købe. Underholdningsstof er billigt og finansielt stof er dyrt. Man kan være abonnent uden at være et dag- eller ugeblad. Oftest er det nødvendigt for firmaer at være helt fremme i skoene med nyhederne med kornpriser, aktiekurser m.m. En femtedel af omsætningen kommer fra Financial Times, der virkelig værdsætter nyhedsopdatering i verdensklasse. Tiderne skifter, og udviklingen fra avis, til radio, til tv og ikke mindst computeren, iPhone, tablets af forskellig art fik stor betydning for Ritzau, der dog stadig har tyngde på trykte medier. Lars Vesterløkkes gamle kollega Lisbeth Knudsen, direktør og chefredaktør på Berlingske har i årevis ønsket at have sit eget nyhedsbureau – og det etablerede hun i 2006. Hun opsagde sit ”medlemskab af Ritzau” med en SMS, og udtrådte af samarbejdet ved samtidig at oprette Berlingske Nyheds Bureau. BNB leverer nyheder i lighed med Ritzaus virke – men til Berlingskes egne blade. Derved stod Lars Vesterløkke pludselig med mange aktier i selskabet, som skulle købes af en ny aktionær – eller en, der allerede var med. Det blev DR, som derved opnåede at eje 30 procent af Ritzau, som jo altid har en stor del af nyhederne til DRs mange platforme. I modsætning til radio og tv samt dagblade, er der ikke navn på nyhederne bearbejdet af Ritzau. Der står beskedent bare Ritzau i slutningen – og der kan være tre-fire medarbejdere, som har arbejdet med den samme historie. Der er ingen stjerne på Ritzau – man er et team – og sådan har det altid været. Ritzau er en veldreven virksomhed, som vi fik et godt indblik i. Seneste skud på stammen med at overtage andres journalistiske virke er – at Ritzau overtager redaktionen af radio- og tv-programmerne til alle Aller-husets blade. Ritzau udvider sit virke – med radioindslag, med tv-indslag til alle platforme for nyhedsformidling. Intet i den journalistiske verden står stille – ej heller Ritzau.
Tekst og foto: ørs-