lotte7.3.2023
Det var en spændende dame, der stod og holdt fast i mikrofonen denne torsdag.
Iført en fantastisk mangefarvet jakke og matchende nederdel stod Lotte Dandanell og fortalte om dejlige oplevelser med skuespillere specielt på Nordisk Film.
En dame, der har medvirket i én Olsen-bande film, nemlig Olsen Bandens Sidste Stik, men som også har 53 film på samvittigheden. I hele 53 film har hun stået for kostumerne, og det er noget af et job, når man tænker på de fremragende skuespillere, der har medvirket.

Vores foredragsholder er vokset op i Havnsø, hvor der ikke gadebelysning, og skolegang var kun hver anden dag. Dagens spændende person er uddannet på Kunsthåndværkerskolen, der nu hedder Danmarks Designskole. Straks efter uddannelse som designer fik hun et møde med Erik Balling på Nordisk Film i Valby. Det blev til et job med ansvar for kostumerne til filmen Landsmandsliv. Hele 300 kostumer skulle designes og produceres i stilen fra årene 1942-43. Noget af et job.  Derefter var jobbet kostumerne til Slå Først Frede, der var den spæde start på den helt store succes, nemlig Olsen-banden. Hjemme i skabet hos Lotte hang en 40 år gammel habit, og den var for stor til Ove Sprogøe. Derfor blev den valgt. Bukserne var for lange og for brede i benene. En hat skulle er også til – og Lotte valgte en bowlerhat, som blev helt ikonisk med Ove Sprogøe. Gule sokker til Morten Grunwald, spidse sko, ternet jakke og alt for korte bukser. Sidste mand var Poul Bundgaard som Kjeld med kasket og jordmodertaske.

Det blev til nærmest legestue med at have disse tre skuespillere og så Kirsten Walther med store hatte og spraglede kjoler. Det var en fest i hele 13 år, hvor Olsen-bandenfilmene blev produceret. Balling og Bahs var hovedmænd, der fandt på skøre ting, og Lotte arbejdede ofte i døgndrift for at få alt færdigt til optagelserne. Bukserne blev lagt 5 centimeter op, Bilka var indkøbsstedet for Yvonnes kjoler. Fint sted at handle festtøj. Også Huset på Christianshavn har været i Lottes hænder. Filmen om Peter von Scholten var filmet i Puerto Rico og hele 12 flyttekasser med våben og af uvirksomme efterligninger af våben blev sendt af sted – ankom først en uge efter alle skuespillene var klar. Heste havde man med – og de skulle 6 uger i karantæne. Vild forvirring. Det var noget af et job at være kostumeansvarlig kunne vi forstå. Så skulle Nordisk Film producere Matador – og Balling ringede til Lotte om hun kunne påtage sig opgaven. Men de kunne ikke blive enige om lønnen. Så sluttede det samarbejde. Det blev til mange spændende historier bag og i kulisserne. Ret så interessant. Tak for en fin eftermiddag.

Tekst + foto: ørs-