3d publikum 400pxsejr 200px
28.11.2015
Vi fik en fantastisk 3D oplevelse, med meget flotte billeder og effekter. Først var vi på Moesgaard museum til udstillingen om kinesiske teracotta krigere, som bestod af 120 genstande. Så fik vi en forrygende tur i Cirkus Arli og derefter en meget smuk tur på Bornholm. Det blev også til en tur på Teknisk museum, hvor vi fik et glædeligt gensyn med DR´s første optagevogn og sjove klip fra teknikken dengang. Vi sluttede med optagelser fra Hamlet på Kronborg i 1963, hvor Sejr selv var med på holdet, som kun 17 årig.

~En rigtig flot eftermiddag i klubben.

Bent Erik

 

 

 

 

 

  

DSC 030412.11.15
Vi var vel 40 personer, der skulle se eller gense Radiohuset. I det ydre ikke meget ændret bortset fra messingskiltet, der fortæller, hvem der residerer her. Forhallen – samme lugt og stemning – trapperne og glasdørene de samme. Den lille lynelevator til venstre for forhallen, var lige så hurtig som tidligere, men havde dog fået en beskyttende indre dør. Nu med navneskilte i elevatorer, så man kan komme af på den rigtige etage. Underligt at komme i et hus, der bærer på så mange minder for de fleste af os. Her sad Lars E. med sin trafikradio og Kirkholm. Længere henne på etagen stod Jan Gintberg og holdt tale til nationen gennem åbent vindue med hundrede af lyttere på gaden neden for. Altså ikke nu – men en gang, før Nissen solgte Radiohuset og købte DRByen. Hvad skulle vi dog så se – jow Musikmuseet, hvor instrumenter smukt placeret i montrer fortæller historien om tidligere tiders musikudøvelse. Mogens Kildes klaviatur fra kinoorglet i Palladium var der – og Ulrik Neumanns Just Povlsen guitar med metalstrenge, som selv Ulrik N´s egen søn Mikael ikke kender til. Mange sjove instrumenter kunne fremvises i lokaler, hvor kreative hjerner producerede radioudsendelser. Flot og prægtigt – og udsigten fra de tidligere studier gennem vinduerne var til den store røde naboejendom, som rummer den tidligere Lytterkro eller den anden side mod Radiohusets gård med den karakteristiske hvide facade og det irrede kobbertag på koncertsalen. Vi nikkede til guiderne, som viste frem og spillede på nogle af klaviaturerne. Dem af os, som kendte Radiohuset rigtig godt, syntes nok, at det hele var lidt underligt. Vi fik en duft af Radiohuset – og lidt mere duft via den store glaselevator op mod kantinen, hvor bordene og stolene var fra DRs tid. Radiohuset har sin helt egen lugt eller snarere duft. Stål, glas og sten i DRBYEN – og her håndværksmæssig udførelse fra en helt anden tidsalder. Arkitektur fra en svunden tid på gangene og i kantinen med endevægsmaleriet FYRAFTEN, hvor arbejderne er på vej hjem fra værftet. Det er malt af Folmer Bentsen, og her sad vi så og indtog smørrebrød i den kantine, der en gang var vores. Nostalgien vældede op i os, og vi havde oplevet en lille bitte bid af vores Radiohus og meget Musikmuseum. Tiderne skifter – og det er ikke DRs hus mere. Desværre.

Foto: pet – tekst: ørs-

Se flere billeder her

ArneA22. 10.15
Det var noget af en hæsblæsende affære, da Arne Abrahamsen fra Aarhus indtog talerstolen, mikrofonen og billedfremviseren. Sjældent har vi oplevet noget lignende – og det er rigtig positivt ment. Arne begyndte sin professionelle karriere hos Permild & Rosengreen, som var de fineste litografer udi trykkeribranchen med masser at flotte kunsttryk for kunstnere som Asger Jorn - og netop for Jorn var Arne mand for at sørge for processen i trykkeriet, hvilket også medførte, at han kom med i et kunstværk af Asger Jorn. Små oplag i formidabel trykkvalitet var Arne Abrahamsens speciale, men det blev ikke ved andres kunst. Arne fra Mejlgade i Smilets By begyndte at fotografere – og senere meldte han sig til kursus i at fotografere med levende billeder. Så adgangen til filmbranchen var åben, og vi har netop kunne opleve et af hans fine værker på vores skærme i sidste uge – nemlig Forelsket i København med Siw Malmkvist og Henning Moritsen. Senere fotograferede han så Poeten og Lillemor i Forårshumør. Arne endte - efter årene i bag kameraerne i filmbranchen – igen i Aarhus, hvor Provinsafdelingen havde brug for en kameramand. Arne fotograferede for TV-sporten, og var med til mange optagelser, hvor københavnsafdelingen skulle have billeder fra hovedlandet. Else Lidegaard og Arne var et fast team bag mange seriøse reportager og dokumentarudsendelser. Det blev til 25 særdeles aktive år i DR – og som formand for DR Seniorklub er Arne Abrahamsen stadig enorm aktiv. Vi fik et billedrigt foredrag med masser af oplysninger fra en fantastisk tilværelse i og uden for DR. En rigtig god eftermiddag.

Foto: Per Tidgen – tekst: ørs-


Tovesmith229.10.15
Det var dog et fantastisk spændende foredrag, som vi fik fra den tidligere redaktør i DR, Tove Smidth. I en stiv klokketime holdt hun et af de mest interessante foredrag, vi længe har oplevet. Det gik over stok og sten med hukommelsen fra den tidlige barn- og ungdom for Tove, som er barn af en funktionær ansat som kontorist i Brede Klædefabrik. Lageret var i København og lille Tove gik i Holsteinsgade Skole. Men konkurrencen fra udlandet medførte, at lageret blev flyttet til Brede, og familien Smidth flyttede med, så Tove fik undervisning på fabrikkens egen skole. Der var arbejderboliger, funktionærboliger og naturligvis en helt speciel bygning til direktør Jacobæus, der også havde bil i egen garage. Også teknisk direktør Edmund Daverkosen havde fine omgivelser, mens arbejderne havde das i gården, og unge Tove fik en hård medfart fra de andre elever. Det husker Tove ganske godt, men hun fik da endelig veninder og blev god veninde med direktørens datter. Hun blev endda inviteret til pigens fødselsdagsfest. Toves familie var anvist en lejlighed i Klædefabrikken i lokaler, hvor der tidligere var asyl og børnehave. Vi fik minderne fra den første forelskede ungersvend, som var vild med funktionærsnuden Tove. Vi fik tredivernes skolegang med førstelærer Madsen at høre, Lyngby Statsskole og efter studentereksamen der - også om den første ansættelse i erhvervslivet i rottegiftfirmaet Ratin. Men det var journalistikken, der trak i Tove, som blev ansat på Brugsforeningsbladet (i dag Samvirke) og tankerne om det kooperative var en hjertesag. Vi fik et sprudlende foredrag videre til den politiske del, hvor Tove efter Erhard Jakobsen overtog borgmesterstolen i Gladsaxe Kommune, sad i Københavns Amtsråd og indimellem var journalist i DR, som den gang hed Danmarks Radio. Der var en rød tråd i det hele med Tove Smidth, og sjældent har der været så mange fremmødte til en foredrag. Flydende og levende kom ordene fra Tove, der modtog stående applaus fra tilhørerne, der alle havde oplevet en ganske særlig eftermiddag. Tak Tove.

Foto: pet – tekst: ørs-

John Christensen2

13.10.16
Eftermiddagen blev indledt af næstformand Henrik V. Pedersen, der orienterede om formand Bent Erik Hansens død – og bisættelse dagen efter. Derefter rejste forsamlingen sig og der blev afholdt et minuts stilhed. 

Foredragsholderen var igen John Christensen – sidst med Karen Blixens Afrika, men denne gang med en noget koldere omgang. John har været på Grønland og Svalbard i fodsporet på polarforsker Knud Rasmussen og ikke mindst marinemaleren Carl Rasmussen fra Ærø. Selv er John opvokset på Ærø og hans bedste kammerat havde forældre, som ejede to fine billeder fra Grønland malet af Carl Rasmussen. Under malerierne drømte drengene sig til de store vider i det nordlige. At drømmen skulle gå i opfyldelse var ikke til at tro. Alligevel lykkedes det John Christensen at komme til Grønland for at deltage i spændende ekspeditioner. Han kunne fortælle om Knud Rasmussen (1879-1933) og det fantastiske og svære eventyr at rejse i Grønland. Om Fridtjof Nansen (1861-1931) og de syv berømte Thule-ekspeditioner. Også Peter Freuchen (1886-1957) blev vi underrettet om. John kom fra Afrika med op til 50 grader i skyggen til landet, hvor der om sommeren godt kunne være 25 grader, men på Grønland om vinteren sneg termometeret sig helt ned på minus 48 grader. En aldeles underholdende fortælling om det høje nord med glimrende fortæller.

Billede og tekst: ørs-